Δίκτυα

1) Διατροφή και Υγεία



Τοπικό Θεματικό Δίκτυο: «Διατροφή και Υγεία»

 «Ίδρυση Τοπικού Θεματικού Δικτύου Αγωγής Υγείας με θέμα:«Διατροφή και Υγεία».
Η διατροφή σε μεγάλο βαθμό καθορίζει την υγεία μας και την ευεξία του οργανισμού μας. Η αναγκαιότητα επομένως για σωστή ενημέρωση γύρω από ζητήματα που αφορούν τη σωστή διατροφή έχει επανέλθει ως πρώτη προτεραιότητα για τους ανθρώπους όλων των ηλικιών  και προπάντων στη χώρα μας εξαιτίας της αυξημένης επικινδυνότητας και των απειλητικών διαστάσεων που έχει πάρει η παχυσαρκία τα τελευταία χρόνια. Για τους λόγους αυτούς ιδρύεται Τοπικό Θεματικό Δίκτυο Αγωγής Υγείας με τίτλο:
«Διατροφή και Υγεία».
Σκοπός του δικτύου είναι να γίνει η υγιεινή διατροφή αναπόσπαστο κομμάτι της εφηβικής αλλά και της ενήλικης ζωής των παιδιών, για τη διατήρηση της καλής τους υγείας και ευεξίας. Στα πλαίσια της λειτουργίας του δικτύου θα μπορούν οι συνεργαζόμενοι εκπαιδευτικοί να προάγουν τα αντίστοιχα προγράμματα Αγωγής Υγείας μέσω της  οργανωμένης επιστημονικής και παιδαγωγικής στήριξη τους, μέσω της ανταλλαγής εμπειριών και απόψεων μεταξύ ειδικών επιστημόνων και όλων των μελών και μέσω της διατύπωσης προτάσεων για δράσεις των μαθητών και για κινητοποίηση αρμόδιων Δημόσιων Φορέων.
        Ενδεικτικές θεματικές ενότητες
.
Η προέλευση των τροφών, η αξία τους και οι επιδράσεις τους στην υγεία.
Τα επικίνδυνα συμπληρώματα διατροφής.
Οι διατροφικές συνήθειες των διαφόρων λαών.
      Οι τροφές που καταναλώνει σήμερα ο άνθρωπος σε σχέση με αυτές που κατανάλωνε σε άλλες εποχές.
Οι επιπτώσεις του σύγχρονου τρόπου διατροφής στην υγεία.
Η σχέση της διατροφής με τον τόπο, το χρόνο, την οικονομία, τη θρησκεία και τον πολιτισμό.
Οι βασικές θρεπτικές ουσίες που χρειάζεται ο άνθρωπος και από πού τις παίρνει.
Η σχέση της   οικονομικής κατάστασης μιας περιοχής με τον τρόπο διατροφής.
Το οικονομικό κόστος για τη διατροφή του  του ανθρώπου σήμερα.
Οι Διεθνείς Οργανώσεις που φροντίζουν για το επίπεδο διατροφής του πληθυσμού.
       Η δύναμη της διαφήμισης στην κατανάλωση των τροφών.
Η σημασία της μεσογειακής διατροφής στην πρόληψη και αποφυγή σοβαρών ασθενειών.
Οι βλαβερές συνέπειες της παχυσαρκίας.
Διατροφοεξαρτόμενες ασθένειες.
Χημικά πρόσθετα στα είδη διατροφής.



Στόχοι του δικτύου


ü  Να ενημερωθεί η σχολική κοινότητα (μαθητές και οι καθηγητές) για τη σχέση της διατροφής με τον τόπο, το χρόνο, την οικονομία, τη θρησκεία και τον πολιτισμό.
ü  Να αναζητηθούν και να προβληθούν τρόποι που ενισχύουν την υγιεινή διατροφή.
ü  Να γνωστοποιηθούν βλαβερές συνέπειες της παχυσαρκίας.

ü  Να καλλιεργηθεί μέσα από την ενασχόληση με την προαγωγή της υγείας του πληθυσμού η έννοια του συμμετοχικού και υπεύθυνου πολίτη.
ü   Να διαδοθούν τα αποτελέσματα τόσο σε σε τοπικό όσο και  περιφερειακό επίπεδο.
ü  Να αναδειχθούν τυχόν καλές  πρακτικές που εφαρμόζονται σε επίπεδο  σχολείων.
ü     Να ευαισθητοποιηθεί και να ενεργοποιηθεί η τοπική κοινωνία.
ü  Να εντοπιστούν και να αναδειχθούν οι κίνδυνοι που απειλούν την υγεία από τη λανθασμένη διατροφή και να προταθούν λύσεις.
ü  Να έρθουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί σε  επαφή με φορείς που δραστηριοποιούνται  με τα θέματα διατροφής.
ü  Να πραγματοποιηθούν δράσεις πρόληψης της παχυσαρκίας.
ü  Να παραχθεί εκπαιδευτικό και άλλο υλικό σε μορφή έντυπη ή ηλεκτρονική.
ü  Να διευκολυνθεί και να προωθηθεί η επικοινωνία των σχολείων και των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο δίκτυο.
ü  Να συνεργαστούν μαθητές και εκπαιδευτικοί με την τοπική κοινωνία.
ü  Να γίνει αξιολόγηση και δημοσιοποίηση των δράσεων του δικτύου.
ü  Να αναδειχθεί. σημασία της μεσογειακής διατροφής στην πρόληψη και αποφυγή σοβαρών ασθενειών.
ü  Να δημιουργηθεί ιστολόγιο του δικτύου.


Σχολεία στο Δίκτυο
Για να ενταχθεί μια σχολική μονάδα στο Τ.Δ.Α.Υ. θα πρέπει να υλοποιεί σχολικό πρόγραμμα Α.Υ. project με θέμα που εντάσσεται στην ευρύτερη θεματολογία του. Στην αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος ανταποκρίθηκαν και συμμετέχουν στην ίδρυση του ΤΔΠΕ οι εξής σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης:
1ο Γυμ. Αρτέμιδος
1ο ΕΠΑΛ Αχαρνών
1ο ΓΕΛ Γλυκών Νερών
1ο Γυμ. Λαυρίου
1ο ΕΠΑΛ Λαυρίου
3ο Γυμ. Παλλήνης
1ο Γυμ. Ραφήνας
ΕΕΕΚ Παμμακάριστος

 Συντονιστική επιτροπή
Η συντονιστική επιτροπή αποτελείται από τους:
Γ. Παπαγεωργίου,Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Δευτ.  Εκπ Αν. Αττικής ως Πρόεδρο
Α.Σαμαρά, Διατροφολόγο, καθηγήτρια ΠΕ15 ως Αντιπρόεδρο
Η Συντονιστική Επιτροπή:
ü  θα συντονίζει τις μαθητικές ομάδες που συμμετέχουν στο δίκτυο
ü  θα αποφασίζει για τις δράσεις και τις ενέργειες του δικτύου
ü  θα καθορίζει την περιοδικότητα των συναντήσεών του
ü  θα ρυθμίζει τα προβλήματα που πιθανώς θα ανακύπτουν
ü  θα αναπτύξει συνεργασίες με επιστημονικούς φορείς
ü  θα αξιολογεί την πορεία του

Επιστημονικοί Υπεύθυνοι του Δικτύου
Λ. Συντώσης, Καθηγητής Διατροφής-Διατολογίας στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Επιστημονικός Υπεύθυνος ομάδας Ευ ζην.
Αθ. Καμούτσης, Επίκουρος καθηγητής Γεωπονικού Πανεπιστημίου.

Αντ. Ζαμπέλαςκαθηγητής Γεωπονικού Πανεπιστημίου, τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του ανθρώπου.

2) Άσκηση και εξαρτήσεις



Τοπικό Θεματικό Δίκτυο: «Η σωματική άσκηση ως παράγοντας ψυχολογικης ευεξίας και εκτόνωσης αλλά και ως μέσο αποφυγής βλαβερών συνηθειών και εξαρτησιογόνων ουσιών».
Η δημιουργία του συγκεκριμένου Δικτύου προτείνεται για να αναδειχθεί η σημασία της σωματικής άσκησης  ως παράγοντα σωματικής και ψυχικής υγείας αλλά και η συμβολή της ως αντιστάθμισμα σε βλαβερές συνήθειες και εξαρτήσεις της εποχής μας. Έτσι, στα πλαίσια της προαγωγής της υγείας, η σωματική άσκηση μπορεί –εκτός των άλλων ευεργετικών της συνεπειών- να λειτουργήσει ως  προληπτικό μέτρο, με στόχο την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των μαθητών αλλά και της αντίστασης τους απέναντι σε λάθος πρότυπα και στην υπάρχουσα «κουλτούρα», που αντιμετωπίζει βλαβερές συνήθειες είτε ως φυσιολογικές και απενοχοποιημένες συμπεριφορές  είτε ως «διεξόδους» στα ποικίλα προβλήματα της ζωής. Η αλλαγή των στάσεων και συµπεριφορών απέναντι στην καθιστική ζωή και τη χρήση βλαβερών ουσιών  αποτελεί τη µέγιστη φροντίδα για την προαγωγή της σωµατικής και της ψυχικής Υγείας και την πρόληψη ασθενειών.
Επιμέρους στόχοι (για τους μαθητές)
Α) Επίπεδο γνώσεων
Να αναγνωρίσουν οι μαθητές τη σημασία της σωματικής άσκησης στη θωράκιση της υγείας τους.
Να κατονομάζουν τα πολλά ψυχολογικά ωφέλη που προκύπτουν από τις αθλητικές δραστηριότητες
Να εξηγούν πώς τα αθλήματα συμβάλλουν στην κοινωνικοποίησή τους.
Να γνωρίζουν πως μέσω του αθλητισμού χτίζεται ηαυτοπεποίθησή τους και αναπτύσσονται αισθήματα συνεργασίας και ομαδικότητας.
Να εξηγούν γιατί τα παιδιά που είναι σωματικά δραστήρια ακολουθούν και έναν συνολικότερα πιο υγιεινό τρόπο ζωής, αποφεύγοντας την κατάχρηση αλκοόλ, το κάπνισμα ή τη χρήση ουσιών, τόσο κατά τη φάση της ανάπτυξής τους, όσο και στην ενήλικη ζωή τους.
Να ενηµερωθούν για τις καταστροφικές συνέπειες των εξαρτησιογόνων ουσιών µε εγκυρότητα και υπευθυνότητα, προκειµένου να αποκτήσουν προσωπική ευθύνη στην προστασία του εαυτού τους και των φίλων-συμμαθητών τους.
Να αναγνωρίσουν ότι βλαβερές συνήθειες όπως το κάπνισµα ή η υπερβολική χρήση του Διαδικτύου προκαλούν  εξάρτηση.
Β) Επίπεδο δεξιοτήτων
Να ενισχύσουν τις δεξιοτήτες που συμβάλλουν στην πρόληψη βλαβερών συνηθειών.
Να βελτιώσουν τη φυσική τους κατάσταση και να καλλιεργήσουν την ευγενή άμιλλα.
Να αποκτήσουν αυτοέλεγχο, κοινωνικότητα, συνεργατικότητα.
Να μπορουν να λειτουργήσουν ως σύμβουλοι για τους άλλους.
Να εφοδιαστούν με στρατηγικές αντιμετώπισης καταστάσεων ομαδικής πίεσης και να ανακαλύψουν τρόπους έκφρασης και υπεράσπισης των προσωπικών τους αποφάσεων και επιλογών
Να εξοικειωθούν με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο.
Να αποκτήσουν την ικανότητα να συλλέγουν τις κατάλληλες πληροφορίες για το θέμα που ερευνούν από διαφορετικές πηγές ( βιβλία , Διαδίκτυο) να τις κατατάσσουν, να τις επεξεργάζονται και να τις αξιολογούν.

Γ) Επίπεδο στάσεων
Να υιοθετήσουν οι μαθητές θετική στάση απέναντι στη σωματική άσκηση και να μην την αποφεύγουν από οκνηρία.
Να αποµυθοποιήσουν οι μαθητές τους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι υιοθετούν βλαβερές συνήθειες ή κάνουν χρήση βλαβερών ουσιών, µολονότι γνωρίζουν τους κινδύνους που απειλούν την υγεία τους
Να αλλάξουν  οι αντιλήψεις των παιδιών  έτσι ώστε να αντιλαμβάνονται περισσότερο τους κινδύνους που ελλοχεύουν σε κάποιες συνήθειες.
Να ενισχυθούν  τα κίνητρα των παιδιών για να μην υιοθετούν βλαβερές συνήθειες στο μέλλον.
Να αλλάξουν οι  στάσεις  των παιδιών απέναντι στην καθιστική ζωή και τη χρήση βλαβερών ουσιών,  γεγονός που αποτελεί τη µέγιστη φροντίδα για την προαγωγή της σωµατικής και της ψυχικής τους Υγείας και την πρόληψη ασθενειών.
 Να αποκτήσουν προσωπική ευθύνη στην προστασία του εαυτού τους και των φίλων-συμμαθητών τους.
Να αναγνωρίσουν ότι βλαβερές συνήθειες όπως το κάπνισµα ή η υπερβολική χρήση του διαδικτύου προκαλούν  εξάρτηση.

 Στόχοι του δικτύου σε επίπεδο σχολείου-τοπικής κοινωνίας


ü  Να ενημερωθεί η σχολική κοινότητα (μαθητές και οι καθηγητές) για τις βλαβερές συνέπειες των εξαρτήσεων και να διαδοθούν τα αποτελέσματα τόσο σε σε τοπικό όσο και  περιφερειακό επίπεδο
ü  Να αναζητηθούν και να προβληθούν τρόποι που ενισχύουν τη σημασία της άσκησης
ü  Να καλλιεργηθεί η έννοια του συμμετοχικού και υπεύθυνου πολίτη μέσα από την ενασχόληση των παιδιών με την προαγωγή της υγείας του πληθυσμού
ü  Να αναδειχθούν τυχόν καλές  πρακτικές που εφαρμόζονται σε επίπεδο  σχολείων.
ü  Να ευαισθητοποιηθεί και να ενεργοποιηθεί η τοπική κοινωνία.
ü  Να εντοπιστούν και να αναδειχθούν οι κίνδυνοι που απειλούν την υγεία  και να προταθούν λύσεις .
ü  Να έρθουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί σε  επαφή με φορείς που δραστηριοποιούνται με σχετικά θέματα.
ü  Να πραγματοποιηθούν δράσεις πρόληψης.
ü  Να παραχθεί εκπαιδευτικό και άλλο υλικό σε μορφή έντυπη ή ηλεκτρονική.
ü  Να διευκολυνθεί και να προωθηθεί η επικοινωνία των σχολείων και των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο Δίκτυο.
ü  Να συνεργαστούν μαθητές και εκπαιδευτικοί με την τοπική κοινωνία.
ü  Να γίνει αξιολόγηση και δημοσιοποίηση των δράσεων του Δικτύου.
ü  Να δημιουργηθεί ιστολόγιο του Δικτύου

Σχολεία στο Δίκτυο
Για να ενταχθεί μια σχολική μονάδα στο Τ.Δ.Α.Υ  θα πρέπει να υλοποιεί σχολικό πρόγραμμα Α.Υ. ή Project με θέμα που εντάσσεται στην ευρύτερη θεματολογία του. Στην αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος ανταποκρίθηκαν και συμμετέχουν στην ίδρυση του Τ.Δ.Α.Υ  οι εξής σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης:
2ο ΓΕΛ Αχαρνών
3ο Γυμ Παλλήνης
Γυμνάσιο Κερατέας
Γυμνάσιο Κουβαρά
1ο Γυμ. Ραφήνας
1ο Γυμ. Σκάλας Ωρωπού
Επιστημονική Υπεύθυνη του Δικτύου:  Dr. Ν. Αρβανίτη, Σχολική Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής

Η Παιδαγωγική –Συντονιστική επιτροπή του Δικτύου αποτελείται από τους:
Παπαγεωργίου Γ., Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Δευτ. Εκπ. Ανατ. Αττ. ως Πρόεδρο
Χαβιάρα Μ. εκπαιδευτικό ΠΕ11 ως μέλος
Σαμαρά Α., εκπαιδευτικό ΠΕ15 ως μέλος
Τσαλούχο Δ., εκπαιδευτικό ΠΕ11, Ομάδα Φυσ. Αγωγής Δευτ. Εκπ.Ανατ. Αττ. ως μέλος

Η Συντονιστική Επιτροπή:
ü  θα συντονίζει τις μαθητικές ομάδες που συμμετέχουν στο δίκτυο
ü  θα αποφασίζει για τις δράσεις και τις ενέργειες του δικτύου
ü  θα καθορίζει την περιοδικότητα των συναντήσεών του
ü  θα ρυθμίζει τα προβλήματα που πιθανώς θα ανακύπτουν
ü  θα αναπτύξει συνεργασίες με επιστημονικούς φορείς
ü  θα αξιολογεί την πορεία του

Επιστημονικοί Συνεργάτες
Κουκούλη Ε., Υπεύθυνη ΣΣΝ Ανατολικής Αττικής
Τριανταφύλλου Π., Κοινωνιολόγος- Εγκληματολόγος, Επιστημονικός Υπεύθυνος Κέντρου Πρόληψης Διέξοδος

Ρούσσος Α., Επιστημονικός Υπεύθυνος Μονάδας Πρόληψης Ικαρος ΚΕΘΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου